Töissä KKY:llä – Toimija esittäytyy

Menin syyskuussa 2018 tutustumaan KKY:n toimitilalle ensimmäisen kerran. Tiesin, että minulla olisi mahdollisuus palkkatuettuun työpaikkaan kunhan ensin löytäisin sopivan paikan, missä voisin työskennellä eläinten kanssa.

Silloinen kissojen hoitaja Kirsi esitteli minulle toimitilaa ja siellä silloin asustelevia kissoja. Päivän päätteeksi laitoin työhakemuksen menemään hallitukselle. Seuraavana päivänä varasin toimitilalta myös meidän uusimman perheenjäsenen Kleopatran, joka hurmasi minut täysin esittelykierroksen aikana.

Hallitus hyväksyi työhakemukseni ja ”pienoisen” paperirumban jälkeen pääsin aloittamaan marraskuun alussa työni kissojen hoitajana. Työsuhde jatkuu lokakuun 2019 loppuun asti. Myös Kleopatra muutti meille asumaan lokakuun 2018 aikana.

Itse olen aina ollut kissojen sekä koirien kanssa tekemisissä. Tällä hetkellä kotonamme asustelee kuusi kissaa minun ja avopuolisoni lisäksi. Kaikilla kissoilla on jonkin näköinen rescue-tausta. Varsinkin populaatiotaustaiset arat kissat ovat lähellä sydäntäni ja aiemmin toimimme mieheni kanssa useita vuosia sijaiskotina näille aroille pienille ja isoille poksahtelijoille. Se kun pikkuhiljaa voitat aran, kovia kokeneen ulkoa tulleen kissan luottamuksen on kyllä kaiken siihen uhratun ajan arvoista. Se antaa kissalle mahdollisuuden uuteen parempaan elämään ja itselle joka kerta upean kokemuksen.

Toimitilalla olen saanut jatkaa työtä arkojen populaatiokissojen parissa sekä päässyt työskentelemään enemmän myös ns. kodinvaihtajakissojen kanssa, jotka yleensä etsivät uusia koteja kissoista riippumattomista syistä. Yllätys minulle lähinnä on ollut se, kuinka paljon kissoja tulee omistajien poismenon jälkeen toimitilalle. Kissat ovat jääneet joko ulos heitteille tai ihan sisälle asuntoihin keskenään elämään kunnes joku toimittaa ne talteen. Tämä on saanut ainakin minut miettimään sitä, että uusille kissanottajille ja miksei noin yleensäkin pitäisi puhua enemmän siitä, mitä lemmikeillesi tapahtuu, jos itselle tapahtuu jotain. Joudut yllättäen tapaturmaan tai sairaalaan. Aina pitäisi olla turvaverkko myös lemmikeille, koska niiden hyvinvointi on täysin ihmisestä kiinni.

Yleisesti ottaen olen tykännyt valtavasti työstäni toimitilalla. Vaikka jokaiseen päivään kuuluu ne samat, mutta tärkeät perusrutiinit, kissojen ruokinta, lääkitykset ja siisteyden ylläpito niin jokainen päivä on myös tavallaan erilainen. Kissojen hoidon lisäksi pidän huolta hoitoringin toimivuudesta, perehdytän uudet hoitorinkiläiset ja harjoittelijat talon tavoilla, haastattelen kissanottajia, valitsen kissoja sijaiskoteihin.  Parasta on tietenkin se, kun on rauhassa aikaa viettää aran kissan kanssa ja pikkuhiljaa saada luottamus syntymään. Toisinaan jään työajan jälkeen vielä ”juttelemaan” kissojen kanssa 😊

Surullisinta on tietenkin se, jos tulee sellaisia hoidokkeja, joita ei voi enää auttaa uuden elämän alkuun. Surullisia on kaikki huonoista oloista tulevat heikkokuntoiset kissat. Onneksi meillä on mahdollisuus auttaa ja jokainen apukäsi muodossa tai toisessa on kullanarvoinen näille kissoille ja tervetullut mukaan toimintaan.