Apua kissapopulaation kanssa

Ota yhteyttä mikäli tarvitset apua kissapopulaation kanssa Pirkanmaan alueella.

sähköposti: populaatiot@kky-ry.fi

puhelin: 040 962 6061 (Susanna)

Huom. toimimme vapaaehtoisvoimin muun (työ)elämän ohessa, jos et saa meitä kiinni, jätä viesti niin otamme yhteyttä.

Mahdollisuuksiemme mukaan avustamme tilanteissa, joissa kissamäärä on kasvanut hallitsemattomaksi tai omistaja on estynyt tarjoamaan kissoille riittävää hoitoa ja huolenpitoa. Tarvittaessa teemme työtä muiden eläinsuojeluyhdistysten kanssa. Tilanteet sovitaan tapauskohtaisesti kissojen omistajan tai maanomistajan kanssa, yksityisyyttä kunnioittaen.

Tietoa kissapopulaatioista

Toisin kuin AVI:n ohje antaa ymmärtää, populaatiokissat ovat harvoin villikissoja: lähes aina populaatio syntyy kissoista, joista ihminen pyrkii ainakin osin huolehtimaan esimerkiksi ruokkimalla. Moni eläinsuojeluyhdistys viittaakin kissapopulaatiolla hallitsemattomaan kissamäärään, ei villeihin tai villiintyneisiin kissoihin.

Kissojen lisääntyessä niiden terveydestä huolehtiminen käy yksittäiselle ihmiselle mahdottomaksi ja esimerkiksi kaikkien kissojen leikkauttaminen lisääntymisen estämiseksi ei enää onnistu. Terveydenhoidon puutteen vuoksi kissat kärsivät usein loisista, sairauksista ja hallitsemattoman lisääntymisen vuoksi sisäsiittoisuudesta. Tämä voi aiheuttaa kissoista huolehtineelle ihmiselle paljon huolta, häpeää ja taloudellisia vaikeuksia. Usein käsistä riistäytyneen kissatilanteen takana on tiedon puute ja sosiaalisia ongelmia.

Eläinsuojeluyhdistykset ympäri Suomen ovat perehtyneitä kissapopulaatioiden kiinniottoon ja populaatiokissojen kuntouttamiseen. Lopulta populaatioista pelastetuille kissoille etsitään omat kodit, joissa ne voivat viettää turvallista loppuelämää.

KKY ei lopeta loukutettuja kissoja ellei se ole eläinsuojelullisista syistä ja eläinlääkärin arvion mukaan ainoa oikea ratkaisu.

Yksittäiset pihaan ilmestyneet kissat ovat löytöeläintapauksia, jotka odottavat oman kodin yhteydenottoa löytöeläinkodissa lakisääteiset 15 vuorokautta. KKY ei ole löytöeläintalo vaan toimitamme löytökissat paikalliselle löytöeläintoimijalle.

Populaation purku on syytä aloittaa mahdollisimman pian. Mikäli alueella liikkuu useita tuntemattomia kissoja tai kissanpentuja, populaatio on todennäköisesti jo aluillaan. Kissat lisääntyvät nopeasti ja kissamäärä riistäytyy käsistä yllättävän pian.

Paras keino ehkäistä populaatioiden syntyä on ulkoilevien kissojen leikkautus.

Tarvitsen apua hallitsemattoman kissamäärän kanssa:

Autamme kissapopulaatioiden purkamisessa Pirkanmaan alueella.

Mikäli olet maanomistaja, saat loukuttaa tai antaa meille luvan loukuttaa maallasi eläimiä. Kiinniotetut kissat sijoitetaan yhdistyksen tiloihin, ensikoteihin tai muihin kissojensuojeluyhdistyksiin.

Emme jaa ilman lupaa henkilötietoja, joiden perusteella kissojen loukutuspaikan osoite tai maanomistaja voitaisiin tunnistaa.

Loukutuksesta pitää tiedottaa alueen asukkaita, joiden lemmikkejä mahdollisesti liikkuu alueella. KKY tarkistaa kiinniotetut kissat tunnistemerkinnän varalta ja toimii yhteistyössä löytöeläintalojen kanssa kadonneiden lemmikkien tapauksissa.

Olen huolissani naapurin tai läheisen kissatilanteesta:

Kissojen kiinniottamiseen tarvitaan maanomistajan lupa. Ilman lupaa loukkuja ei saa sijoittaa maanomistajan maalle.

Voit yrittää keskustella läheisesi kanssa kissatilanteesta ja ehdottaa tilanteeseen puuttumista esimerkiksi eläinsuojeluyhdistyksen avulla. Mikäli läheisesi on myötämielinen, ota meihin yhteyttä. Sovimme populaatioiden puruista yksilöllisesti emmekä jaa tai kerää henkilötietoja. Voimme myös tarjota tietoa kissapopulaatioiden ongelmista ja eläinsuojeluyhdistysten tekemästä työstä näiden kissojen kuntouttamiseksi ja kotiuttamiseksi.

Pyrimme ensisijaisesti purkamaan populaatiot yhteistyössä maanomistajan kanssa. Liikumme ja loukutamme maanomistajan maalla hänen luvallaan ja kunnioitamme hänen yksityisyyttään. Yhdistyksemme tarkoituksena on auttaa kissapopulaation kissoja. Emme tuomitse, syyttele tai häpäise kissoja ruokkinutta ihmistä.

Eläinsuojelulain (693/2023) mukaan sairasta, vahingoittunutta tai muuten avuttomassa tilassa olevaa eläintä on autettava. Jos havaitset kissojen terveyden laiminlyöntiä tai kärsimystä, voit tehdä eläinsuojeluilmoituksen. Ilmoituksen kohteelle ei paljasteta ilmoituksen tekijän henkilöllisyyttä. Tällöin viranomainen eli valvontaeläinlääkäri tulee tekemään tarkastuksen ja tarvittaessa määrää kissojen haltuuunoton. Viranomainen voi tehdä yhteistyötä eläintensuojeluyhdistysten kanssa ja määrätä maanomistajan sallimaan kissojen loukuttamisen maalla.

Kiireiset eläinsuojelutapaukset

Ota kiireellisissä tapauksissa suoraan yhteys valvontaeläinlääkäriin.

Laki eläinten hyvinvoinnista

Lain mukaan eläimiä on kohdeltava hyvin ja niitä kunnioittaen. Eläimille ei saa aiheuttaa tarpeetonta kipua tai kärsimystä eikä niiden hyvinvointia saa tarpeettomasti vaarantaa.