Teiskon tiikerit

Kirjoittaja: Sirkka H.  |  Kuvat: Sirkka H. & Outi Lähde

Alussa oli leikkaamaton kissa…

Välinpitämättömien ihmisten vuoksi Teiskon perämetsiin syntyi kissapopulaatio. Ajatuksena ilmeisesti oli, että ei kannata uhrata rahaa kissojen leikkauksiin, kyllä ”luonto” hoitaa liiat pennut, toisin sanoen kylmä, nälkä ja/tai petoeläimet tappavat ne pois kuljeksimasta. Onneksi eräs hyväsydäminen ihminen välitti kissoista ja ruokki niitä, päästipä jopa sisään taloonsa lämmittelemään.

Kissojen hyväsydäminen auttaja kuitenkin nukkui pois, ja populaatiolle olisivat koittaneet todella ankeat ajat. Onneksi eräs valveutunut kissaihminen otti yhteyttä KKY:een  ja ilmoitti ”hyvään alkuun” päässeestä kissapopulaatiosta. Loukut vietiin pikimmiten paikalle ja syötiksi laitettiin tuoreita muikkuja. Pikkuhiljaa alkoivat loukut napsahdella, ja kissoja saatiin kuljetettua toimitilalle yhdistyksen hoiviin. Muutaman viikon aikana kissoja kertyi yhteensä reilut parikymmentä, olipa mukana pari tiinettä emoakin. Loishäätöjen jälkeen kaikki pääsivät aikanaan eläinlääkärille rokotuksiin, sirutukseen ja sterilaatioon tai kastraatioon, eikä vahinkopentuja enää päässyt syntymään. Taitaapa jokainen ”muikkujengiläinen” olla nyt jo uudessa kodissa.

Viimeisenä loukkuun meni noin yksivuotias tyttökissa, joka tuli hätätapauksena meille ensikotiin pimeänä joulukuun iltana itsenäisyyspäivän aikoihin. Kissa sai itsenäisyyspäivän kunniaksi nimen Suoma, ja on nyt saanut pysyvän kodin meiltä, ja on onnellisesti sopeutunut elämään muiden kissojen ja koirankin kanssa. Ihmiset ovat Suoman mielestä vielä kahden vuoden jälkeenkin hieman arveluttavia, mutta Suoma on selkeästi tukeutunut yhteen meidän seniorikissaamme Taimiin, joka samanlaisen populaatiomenneisyyden kokeneena on osannut rohkaista Suomaa luottamaan ihmisiin. Niinpä Suoma on alkanut tulla kerjäämään silityksiä, ainakin kun Taimi on mukana, saattaapa hieman kehräystäkin jo alkaa kuulua, kun oikein makeasti korvan takaa rapsutetaan.

Ulkoilevat kissat eivät aina ole suinkaan onnellisia eivätkä voi hyvin. Edes säännöllinen ruokinta ei takaa kissojen hyvinvointia, sillä ruokinnan seurauksena kissakanta saattaa voimistua ja pentuja alkaa syntyä yhä lisää, jos kissoja ei leikkauteta asianmukaisesti. Jos näet jossakin ulkona leikkaamattomia kissoja, ole eläinten ystävä ja tee ilmoitus valvontaeläinlääkärille ja/tai ota yhteys paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen.