Rekisteröity siru tuo kissasi takaisin kotiin

Teksti: Kati Aario

Kuva: Mirjami Mäkelä

Tunnistesiru on pikkuruinen kapseli, joka pistetään kissan niskaan rokotuksen tapaan. Sirutus on kissalle vaaraton toimenpide. Sirun pistää aina eläinlääkäri tai tehtävään koulutettu henkilö. Kissojen Katastrofiyhdistys KKY ry:llä on kolme koulutettua siruttajaa, ja yhdistys järjestää sirutustapahtumia toimitilallaan.

Siru sisältää jokaiselle kissalle yksilöllisen numerosarjan, joka on rekisteröitävä johonkin Suomessa käytössä olevista tietokannoista. Tietokantaan merkitään lisäksi kissan omistajan yhteystiedot, jotka omistajan on itse pidettävä ajan tasalla. Pelkkä sirun olemassaolo ei siis riitä osoittamaan kissaan kohdistuvaa omistusoikeutta tai tuo kissaa takaisin kotiin.

Sirun numerosarja on luettavissa lukulaitteilla, joita on eläinlääkäreillä, löytöeläintarhoilla ja eläinsuojeluyhdistyksillä, myös KKY ry:llä.

Jokainen KKY ry:ltä luovutettu kissa saa niskaansa tunnistesirun. Siru kestää koko kissan eliniän, mutta on silti suositeltavaa tarkistuttaa sirun toiminta eläinlääkärikäyntien yhteydessä.

KKY ry:n kissat rekisteröidään pääasiassa Kissaliittoon. KKY ry käyttää osittain myös Turvasirua, jonka tietokanta on netissä käytettävissä kellon ympäri. Muita tietokantoja ovat Mikrosiru ja Siruhaku.

Artikkeli on aikaisemmin julkaistu Katti-Matti nro. 114 (2016)

Hyödyllisiä linkkejä & Muita vinkkejä

Tunnistemerkintä