Populaatiosta parvisängyn valtiaiksi

Ikaalisista saapui toimitilalle joulukuussa 2018 kissapopulaatiosta kaksi harmaaraidallista teinikissaa, joiden työnimiksi tuli Tiuhti ja Viuhti. Vastaanottopapereihin merkittiin, että molemmat ovat hyväkuntoisia, ja lisähuomiona, että toinen, Tiuhti, on ”todella arka”. Kuukauden verran kaksikko ehti toimitilalla majailla, ennen kuin aukesi ensikotipaikka, ja parin kuukauden päästä löytyi jo oma koti. Sieltä tuli pian seuraavat terveiset:

”Kaksikko saapui meille maaliskuussa. Ensimmäisenä vaihdoimme Tiuhtin nimeksi Viiru, koska kukaan ei muistanut, kumpi on kumpi. Molemmat olivat todella arkoja meille tullessaan, ja vasta muutaman päivän päästä ne uskaltautuivat kylpyhuoneen ja eteisen pimeimmistä sopista tutkimaan uutta kotiaan.
Nyttemmin molemmista on kuoriutunut aivan ihanat pojat. Viuhti on kaksikosta uskaliaampi ja tulee muun muassa aamuisin herättämään minut puremalla tai kynsimällä varpaista, silloin on pakko nousta antamaan aamupalaa. Viiru on vielä aikamoinen arkajalka, ja se seuraileekin meitä turvallisen välimatkan päästä. Sekin kuitenkin on oppinut kerjäämään maukumalla pöydällä aina kun se huomaa jonkun tekevän ruokaa.
Molempien lempipaikka on parvisänky, jossa on pari patjaa päällekkäin varastoituna. Lisäksi ne ovat omineet tytön pehmoisen fleesekylpytakin ja vieneet sen keittiön pöydän alle omaksi pesäksi.”