Monisairas kesykissapopulaatio – osa 1

Eräs toukokuinen viikonloppu kymmenkunta kissaa saapui yhdistyksen toimitilalle. Kissat olivat kilttejä, kesyjä ja hurmaavia. Kun tulijoiden kuntoa alettiin kartoittaa tarkemmin yksi kerrallaan, paljastui kuitenkin järkyttävä totuus.

Kissojen tietoihin kirjattiin seuraavaa: rohiseva hengitys, tulehtuneet silmät, räkää vuotavat nenät, punaisena helottavat ikenet ja suuhun mädäntyneet hampaat. Maanantaina eläinlääkärin tarkastuksessa yksi kissa päästettiin kipeän suukasvaimen vuoksi kärsimyksistään. Nuorin kissoista, pentu vielä, todettiin FIV-positiiviseksi.

Tiineitä emoja oli kaksi, joista toinen seniori-ikäinen, joka tähän mennessä on todennäköisesti synnyttänyt kymmeniä pentueita. Tiineille etsittiin pikimmiten ensikodit, joissa valmistautua synnytykseen valvovan katseen alla. Eikä hetkeäkään liian aikaisin: ensimmäinen emo synnytti lähes heti ensikotiin siirryttyään.

Tästä pentueesta ei valitettavasti yksikään selvinnyt. Kissapopulaatioissa on runsaasti sisäsiittoisuutta, joka voi aiheuttaa pennuille vakaviakin kehityshäiriöitä. Yksi esimerkki on kitalakihalkio, joka löytyi kahdelta pennulta kolmesta. Kitalakihalkio estää pentuja imemästä maitoa ja niiden kohtaloksi koituu eutanasia. Luonnossa niitä olisi odottanut hidas ja tuskallinen kuolema. Kolmas pentu selviytyi ensimmäisestä yöstä, mutta lopulta sen voimat eivät riittäneet, vaan se nukkui pois yhden päivän ikäisenä.

Tämä synnyttävä emo joutui sektioitavaksi synnytyskomplikaatioiden vuoksi. Samalla kissa steriloitiin, joten se ei enää koskaan joudu käymään läpi tiineyttä. Hoitotoimenpiteet eivät kuitenkaan lopu tähän.

Tämä teksti on ensimmäinen osa artikkelisarjaa, jonka julkaisemme tästä monisairaasta populaatiosta. Tulevissa teksteissä kerromme kissojen suunterveyden surkeasta tilasta sekä flunssasta ja sen vaatimista hoitotoimenpiteistä – sekä toivottavasti myös onnellisia tilannepäivityksiä. Kustannukset tulevat nousemaan korkeiksi. Auta meitä auttamaan nämä ihanat kissat uuden elämän alkuun lahjoittamalla:

• Mobilepay numero 67708
  • keräystilillemme FI93 5730 0820 3289 34 (OKOYFIHH), viitenumerolla 2312

Rahankeräyslupamme numero on RA/2019/1078 29.11.2019. Rahankeräysluvan myöntäjä: Sisä-Suomen poliisilaitos

Kuvat otti Katja, Katariina ja Mari