Mikä on kissan arvo?

Valtakunnallista löytöeläinpäivää vietetään lauantaina 6.3. Kissojen Katastrofiyhdistys KKY ry haluaa kiinnittää huomiota niihin 20 000 kissaan, jotka Suomessa vuosittain hylätään tai ovat vailla kotia.

Jokaisessa kunnassa toimii lain mukaan löytölä, jonne eksyneet lemmikit voi toimittaa ja josta voi tiedustella kadonnutta lemmikkiään. Eniten löytölöihin toimitetaan kissoja, mutta vähiten niitä sieltä kysytään. Niinpä useat löytölät 15 vuorokauden kuluttua etsivät itse uudet kodit kissoille tai pyytävät vapaaehtoisjärjestöjen apua.

KKY ei ole kunnallinen löytölä, mutta autamme tarvittaessa kunnallisia toimijoita kodin löytämiseksi niille, joita kukaan ei ole kaivannut.  Lisäksi jatkuvasti ”löytyy” isoja määriä kissoja, jotka eivät varsinaisesti ole kadonneet minnekään, vaan elävät laumana kaupunkiasunnoissa tai maaseudulla latojen ja kylmenneiden navetoiden nurkissa.  Jos kissojen määrä lähenee sataa, eivät minkään yksittäisen yhdistyksen resurssit riitä vastaanottamaan niitä, vaan on tehtävä yhteistyötä. Tampereen seudullakin näiden kissojen parissa puurtaa puolen tusinaa yhdistystä kissanomistajien tai valvontaeläinlääkäreiden kanssa yhteistyössä.

ARVOSTUS

Miksi kissat ovat yliedustettuina eläinsuojeluväen asiakaskunnassa? Kissan arvostus on edelleen heikko. Kissan saa halvalla tai ilmaiseksi. Siihen ei haluta panostaa tai ottohetkellä ei osata ajatella, että ilmaisesta eläimestä olisi jotain kuluja. Rokotus ja leikkaus saattavat unohtua, eikä kissaa viedä eläinlääkäriin sen sairastuessa.   Leikkaamaton kissa saa kolmekin pentuetta vuodessa.  Jos lauma saa kasvaa, niin muutaman vuoden kuluttua kissat ovat sukua toisilleen monessa polvessa, ja seurauksena on monenlaisia epämuodostumia ja sairauksia. Eutanasia on monesti ainoa auttamiskeino, ja elinkelpoistenkin kuntoon hoitaminen on pitkä prosessi.

Arvosta kissaasi leikkauttamalla se ja huolehtimalla sen terveydestä!

TUNNISTUSMERKINTÄ

Miksi sitten kissat niin harvoin löytävät kotiin kunnallisista löytölöistä? Yllättävän moni ei vieläkään tiedä, mistä kadonnutta kissaa voi kysellä. Onneksi on some, jossa tieto leviää ja jossa neuvoja auliisti jaetaan.

Pirkanmaan kunnallisista löytöeläinpaikoista löydät listan tästä https://kky-ry.fi/kunnalliset-loytoelainpaikat/.

Avainasia on kissan siruttaminen.  Jokaisessa löytölässä ja jokaisella eläinlääkärillä on sirunlukijat, ja jos kissa on sirutettu ja jossakin valtakunnallisessa rekisterissä (Kissaliitto, Turvasiru), omistaja saadaan helposti selville ja karkulainen kotiin. Sirutus on helppo ja halpa toimenpide, joka ei vaadi nukutusta.

KKY kannattaa tunnistusmerkinnän kirjaamista lakiin.  Se on yksi kissan arvostusta lisäävä toimi.

KKY toimii kissojen elinolojen parantamiseksi ja arvostuksen lisäämiseksi. Työ jatkuu.

Kuva: Annukka Uitto