Luovutusmaksut nousevat 1.3.2022

Yhdistyksen hallitus on päättänyt korottaa kissojen adoptiomaksuja. 1.3.2022 alkaen aikuisen kissan luovutusmaksu on 200€ ja pentukissan (alle 12kk) luovutusmaksu on 300€. Adoptoitaessa kahta tai useampaa kissaa vähennetään kissakaverin luovutushinnasta 30 euroa (eli esimerkiksi pentukissa ja aikuinen kissa maksavat 300€ + 200€ – 30€ = 470€).

Muutoksen myötä luovutusmaksut vastaavat paremmin kissojen hoitokustannuksia. Perustoimenpiteet eli rokotukset, sirutukset, kastraatiot/steriloinnit sekä FIV/FelV-testit maksavat noin 160€ per kollikissa tai 220€ per naaraskissa. Yhdistettynä kaikkiin muihin hoitokuluihin, kuten flunssan hoitoon tai hammashoitoon, nousevat yhden kissan kulut keskimäärin noin 500 euroon.

Keväästä 2022 alkaen KKY luovuttaa kaikki kissat leikattuina eli aloitamme pentujen varhaisneuteroinnin. Muutos lisää jonkin verran yhdistyksen kuluja, mutta varhaisneuterointi on linjassa yhdistyksen arvojen kanssa. Lisäksi pennuille tehtävät toimenpiteet ovat yleensä kevyempiä, ne toipuvat aikuisia nopeammin eikä tyttökissojen tarvitse käydä läpi turhia kiimoja. Muutoksen myötä leikkautusvelvoite luonnollisesti poistuu pentukissojen uusilta kodeilta.