Kun Martti sirun ja kodin sai

Vuoden 2016 viimeistä,  marraskuun sirutusta, juhlisti aivan erityinen tapahtuma : toimitilalla asunut noin kaksivuotias Martti-kissa, joka kuolemantapauksen vuoksi oli menettänyt aiemman kotinsa, sai heti sirutuksen jälkeen uuden kodin.

Martti pääsi sirutuspöydälle tapahtuman ensimmäisenä. Tilanne ei näyttänyt rauhallista poikaa suuremmin jännittävän. Toimitilan tuttu väki oli saattelemassa ja pitämässä kiinni, ja kun siruttaja Tiina tottunein ottein pisti sirun niskaan, ei poika inahtanutkaan. Siellä se siru köllötti lapojen välissä ja tuntui sormiin tunnustellessa. Sirunlukijalla vielä varmistettiin, että siru toimi. Sitten vain koppaan odottamaan uutta isäntäväkeä.

Tasan sovittuun aikaan Ylimannisen pariskunta saapuikin.  Kissan tuloa oli odotettu hartaasti.  Martin uusi koti on ensimmäisessä kerroksessa aivan maan tasossa, ja hänellä tulee olemaan käytettävissään paitsi ikkunalauta,  myös lasitettu sviitti, josta pääsee tarkkailemaan maailman menoa. Pariskunnalla oli aiemmin pitkään ollut koira, mutta kissan elämästä ja tavoista oli ystävän avustuksella otettu selvää jo etukäteen ja kaikki tärkeät varusteet hankittu. Varusteiden joukossa oli myös valjaat, joten kesällä Martti pääsee ulos tutkimaan lähiympäristöä.

Luovutuspaperit täytettiin. Kaikesta näkyi, että Marttia oli odotettu ja että siitä tulisi rakastettu perheenjäsen. Aikaa ja hellyyttä sille tullaan antamaan runsaasti. Kissan perusterveydenhuollon kysymyksistä keskusteltiin kahvikupposen ääressä. Ystävä Kaarina lupasi tukea ja kuljetusapua, kun Martti eläinlääkäriä tarvitsee.

Vielä samana iltana tuli uutisia: Martti oli suvereenisti ottanut uuden kotinsa haltuun. Toivotamme hyvää jatkoa ja antoisia yhdessäolon vuosia Martille ja perheelle!

Tämä artikkeli julkaistiin Kissojen Katastrofiyhdistys KKY ry:n jäsentiedotteessa 2017.