KISSOJA HAUSKOJA, KISSOJA PALJON

Yhteistyössä on voimaa

Miksi näitä kissapopulaatioita aina vain löytyy kaikesta leikkautusvalistuksesta huolimatta? Sitä on saatu ihmetellä kerran jos toisenkin. Onneksi löytyy myös ihmisiä, joiden silmät ovat avoinna kissojen hädälle ja jotka ovat myös valmiita lähtemään loukkujen kanssa paikalle pelastushommiin, kun tarvitaan.

Naapurikunnista ja Pohjois-Pirkanmaalta tuli alkuvuodesta useita avunpyyntöjä  populaatioiden talteenotosta. Vain kerran yhdistys lähetti loukuttajan paikalle; muissa tapauksissa ilmoittaja itse vähä kerrassaan toi kissoja toimitilalle, jossa tehtiin normaalit toimenpiteet : madotus, sirutus, rokotus, neuterointi  ja uudelleen madotus, kun sitkeitä pieniä olioita asusteli ulkona elelleiden kissojen masuissa. Kun olotila alkoi olla hyvä, niin kesytys ja kodinetsintä saattoi alkaa.

Facebookista Tampereella luettiin syksyllä 2018, että Alavuden seudun eläintiimi ry oli saanut selvittääkseen erään talon pihapiiristä lähes satapäisen kissapopulaation.  Kissalauma uhkasi jäädä pakkasen armoille, joten oli kiire.  Oli selvää, että mikään yksittäinen yhdistys ei hommasta selviäisi.  Kuuden yhdistyksen mukana KKY päätti ryhtyä yhteistyöhön kissojen pelastamiseksi.

Erään populaation tarina

Eräästä Pohjanmaan kunnasta kissanomistaja otti vuoden 2018 keväällä yhteyttä Alavuden Seudun Eläintiimi ry:hyn, koska talon pihamaalla eleli parikymmentä kissaa.  Paikan päällä selvisi totuus : kissoja oli huomattavasti enemmän kuin kaksikymmentä, ja lisäksi pentuja oli tulollaan. Yhden emon synnytys oli käynnissä keskellä pihaa Eläintiimin mennessä paikalle. Nuori emo ei osannut hoitaa pentujaan. Eläintiimin jäsen Janita Heimonen kertoo ottaneensa terassille pahvilaatikkoon syntyneet pennut paitansa sisälle lämpimään, ja ne virvoiteltiin emonmaitovastikkeella, mutta pihamaalle maahan syntynyt pentu menehtyi.

Kaiken kaikkiaan pihasta ja ympäristöstä löytyi keväällä 2018 noin 40 pentua. Populaation pentukuolleisuus oli suuri, koska pennut olivat nähneet nälkää jo kohdussa. Eläintiimi kuljetti emoja eläinlääkärissä kuivumisen, kohtutulehdusten ja märän vatsakalvontulehduksen takia. Kun tiimi joutui pyytämään valvontaeläinlääkäriltä apua, kissojen omistaja ei enää halunnut tehdä yhteistyötä.

Valvontaeläinlääkäri antoi kuitenkin määräyksen, että omistajan oli hoidettava kissatilanne vuoden 2018 loppuun mennessä.  Kissamäärä pihassa jatkoi kasvuaan. Syksyllä 2018 Eläintiimin työ pääsi kuitenkin jatkumaan valvontaeläinlääkärin kanssa yhteistyössä. Osa kissoista oli huonokuntoisina vietävä suoraan eutanasiaan.  Janita Heimonen kertoo:

”Käytämme vain vaneriloukkuja, koska ne ovat kissalle mukavampia ja antavat suojaa. Kissoja oli vain nyt niin paljon, että pyysimme muita eläinsuojeluyhdistyksiltä loukkuja lainaksi.  Käytimme haavia, koska se on sisätiloissa kätevä.  Siinä pitää osata tekniikka, jotta tilanne on kissalle mahdollisimman stressitön, eli loukusta haaviin ja haavista boksiin nopeasti.

Vastaan tuli niin kesyjä kuin sitten kunnon sähikäisiä, jotka olisivat mieluusti käyttäneet kynsiään kiinniottajaan. Itse en pelkää yhtäkään kissaa. Siksi otteet ovat varmoja, eikä kissa satuta itseään eikä muita.

Pelkästään sisältä saimme yli 20 kissaa kiinni, ulkoa saman verran. Ilman yhteistyötä KKY:n kanssa emme olisi tähän kyenneet niin, että kissat saivat ansaitsemansa mahdollisuuden.”

KKY ei kuitenkaan ollut ainoa, joka auttoi populaatiokissojen sijoittamisessa. Mukana oli kaikkiaan kaksi pirkanmaalaista ja neljä pohjanmaalaista eläinsuojeluyhdistystä!  Hienoa yhteistyötä kissojen auttamiseksi, koska yksi ainoa eläinsuojeluyhdistys ei olisi kyennyt sijoittamaan miltei viittäkymmentä kissaa.

Meille tuoduista kissoista kolme jouduttiin eläinlääkärin tutkimuksen jälkeen viemään eutanasiaan pahan suutulehduksen tähden, mutta loput ovat selvinneet.  Joukossa oli esimerkkiä näyttäviä rohkeita johtajakissoja, joista muistamme erityisesti Ossin, ja sähikäisetkin kesyyntyivät yllättävän nopeasti. Tätä kirjoitettaessa huhtikuussa 2019 iso osa on jo uudessa kodissa.

Hienoa ja uhrautuvaa työtä, Alavuden seudun eläintiimi! Oli ilo olla osana auttamassa tätä projektianne.