KISSAPOPULAATIOT

40 vuotta sitten KKY puursi Tampereen ainoana kissoja auttavana yhdistyksenä. Kissoja korjattiin suoraan kaupunkialueelta talteen.  Kunnallisista löytölöistä, jotka astuivat kuvaan 1990-luvulla, löytyi kadonneille lemmikeille sijoituspaikka, ja yhdistys huokasi helpotuksesta. Vähitellen on kumminkin karu totuus paljastunut:  arvion mukaan Suomessa on heitteillä 20 000 kissaa, osa hylättyjä, mutta valtaosa populaatioina – laumoina, joista kukaan ei pidä huolta.

Kissapopulaatioita ei suinkaan ole vain maaseudulla tyhjentyneiden navetoiden nurkissa ja ladoissa; myös kaupungeissa pientaloalueilla kuljeskelee ei-kenenkään kissoja. Kissoja on myös sisäpopulaationa rivi- ja kerrostaloissa. Vaikka tällainen sisäpopulaatio on näkymätön, se useimmiten huomataan hajuhaitan perusteella. Kissapopulaatioiden määrä on kasvussa, ja niihin saattaa liittyä monenlaisia eläinsuojelurikoksia.

Valtaosa KKY:n kissoista tulee nykyään populaatioista.

Jokaisen populaation alkuna on leikkauttamaton kissa. Kun kissojen määrä lähenee kymmentä,  harvalla on enää varaa leikkauttaa niitä.  Niinpä lauma jatkaa rivakkaa kasvuaan, ja pian ollaan jopa sadassa yksilössä, jotka kaikki ovat sukua keskenään monessa polvessa.  Siinä vaiheessa kuvaan on tietenkin astunut sisäsiittoisuus.

KKY on osallisena Helsingin Eläinsuojeluyhdistyksen  4k-kampanjassa: Katkaise Kissojen Kurjuuden Kierre https://www.hesy.fi/4k-kampanja/ . HESY lahjoittaa 145-vuotisen toimintansa juhlavuoden kunniaksi jäsenyhdistyksilleen populaatiokissoihin käytettäviä sterilaatioita.  KKY:kin on päässyt lahjoituskohteeksi. Olemme todella kiitollisia HESY:lle tästä kädenojennuksesta!

Tässä eivät kuitenkaan ole kaikki kustannukset, joita populaatiokissoista koituu.  Elinkelpoisten kissojen kuntoutusaika yhdistyksellä on pitkä.  Kissat ovat lähtökohtaisesti nähneet nälkää jo emon kohdussa, puutoksia on syntynyt, ja miltei aina joudutaan hoitamaan kissojen suu ja hampaat. Myös tappeluissa herkästi tarttuva FIV testataan kaikilta, koska virus vaikuttaa kodinvalintaan. Testauskustannusten lisäksi tulevat normaalit rokotus-, sirutus- ja ruokakulut. Rankka elämä on jättänyt jälkensä myös kissan mieleen, ja luottamuksen voittaminen vie aikaa.  Lopullinen luottamus syntyy usein vasta uudessa kodissa, ja pelokkaasta suhisijasta kehkeytyy ihmistä rakastava puskija.

Varoja siis tarvitaan, jotta saamme nämä viiksiniekat uuden elämän alkuun. Auta meitä auttamaan! Nopeimmin lahjoitat suoraan keräystilillemme FI93 5730 0820 3289 34, viestiksi Apua kissoille. Nyt on käytössä myös MobilePay -numero 67708. Keräyslupamme numero on RA/2019/1078 (Sisä-Suomen poliisilaitos), ja se kattaa myös nettivetoomukset.

Jos tiedossasi on populaatio, alkava tai pitkään mittaan päässyt, ilmoita siitä valvontaeläinlääkärille (Tampereella p. 040 180 6191).  Voit ottaa yhteyttä myös meihin https://kky-ry.fi/yhdistys/yhteystiedot/. Yritetään yhdessä!