HS: Lemmikkieläimiin kohdistuvia laiminlyöntejä ja rikoksia tulee esiin aiempaa enemmän

Helsingin Sanomat uutisoi 6.2.2022 lisääntyneistä lemmikkieläimiä koskevista eläinsuojeluilmoituksista. Juttua varten on haastateltu eläinlääkäri Elli Valtosta, joka tekee väitöskirjaa eläinsuojelurikoksista ja -valvonnasta, sekä Kissojen Katastrofiyhdistyksen puheenjohtaja Marko Kaitalaa. Kuvituksessa vilahtaa myös yhdistyksen kodinetsijä Vahvero.

Uutisen mukaan vielä kymmenen vuotta sitten valtaosa ilmoituksista koski tuotantoeläimiä, mutta vuonna 2020 lemmikkieläinten ja hevosten osuus oli jo yli 70 prosenttia. Valtosen mukaan muutoksen syynä on vuoden 2009 lakiuudistuksen myötä kuntien parantuneet resurssit ja osaaminen eläinsuojeluvalvontaan sekä ihmisten kasvanut halu puuttua lemmikkieläinten kaltoinkohteluun.

Suurin osa ilmoituksista koskee koiria, mutta paikalle tehdyillä tarkastuskäynneillä havaitaan usein myös muiden lajien laiminlyöntiä – kuten kissojen. Näiden kohdalla tilanne on tyypillisesti päässyt kärjistymään valvonnan puutteen vuoksi ja on ryhdyttävä välittömiin toimiin. Tällöin eläin sijoitetaan uudelleen, yleensä eläinsuojeluyhdistykseen, tai joudutaan lopettamaan.

Yhdistyksen puheenjohtaja muistuttaa, että turhan kivun ja kärsimyksen tuottaminen eläimelle on rikos.

Koko jutun pääsee lukemaan Helsingin Sanomien sivuilta: linkki.