Oki

Oki 15.5.1998-21.05.2018

Vuonna 1998 pikkuinen Oki-kissa, tatuointinumero 834L, muutti KKY:ltä Rautiaisen perheen luo.  15.5.2018 Oki täytti kunnioitettavat 20  vuotta Akaan Kylmäkoskella. Emäntä Raija kertoi: ”Oki saa syntymäpäivänään herkkuruokaa, vaikka syömiset ovat nykyään aika pientä. Päivänsankari nukkuu tosi paljon. Ihanan ja rakkaan kissan sain teiltä, ja sillä on ollut hyvä ja pitkä elämä.”

Viikkoa myöhemmin ilo kuitenkin muuttui suruviestiksi. Emäntä Raija kirjoittaa: ”Okin tilanne huononi. Paino oli jo alkanut pudota, ruoka ei enää maistunutkaan ja tuli vaivoja. Piti tehdä kova päätös, että Okin on aika lähteä sateenkaarisillalle. Sydämeen sattuu, ja tätä kirjoittaessani kyyneleet virtaavat.

Oki haettiin KKY:ltä Tampereelta heinäkuun lopulla v.1998.  Jostain Luopioisista maatalon nurkista pelastettu. Ex-mieheni silitteli Okia, ja päätettiin, että tämä pienokainen tulee meille.  Koiria meillä on ollut melkein aina, ja Okilla olikin ensin sopeutumista yli-innokkaisiin koiriin.  Nopeasti hän kuitenkin tottui niihinkin. Sisäkissana joutui olemaan alkuun, kun asuttiin rivitalossa, ja vain mökillä oli vapaana. Nykyisen mieheni tavattuani ostettiin tämä ihana paikka Savikoskelta Akaasta.  Siitä lähtien Oki oli aina vapaana, kun oltiin kotona, ja tuli yöksi aina sisälle

Nyt on Okin lempipaikka etuterassilla tyhjä.  Yhdessä nuoremman kissan Laku-Liinan ja koirien Masin ja Eemelin kanssa saateltiin Oki rajan taakse. Yhdessä koettiin monenlaista pitkän elämän aikana. Ikävä on kova, ja sydämeeni jää ikuisesti Okin tassun jälki.  Kiitos, Okkeri rakas, kaikesta.”

Tämä artikkeli julkaistiin Kissojen Katastrofiyhdistys KKY ry:n jäsenlehdessä 1-2018.

Kuvat: Raija Rautiainen