Tietoa ensikotina toimimisesta

Ensikoti määrittelee kissojen määrän, jonka haluaa ottaa vastaan. Yleensä ensikotiin muuttaa 1-2 kissaa. Ensikodin kokemuksen ja tilanteen mukaan katsotaan, voiko kissa olla arka tai sairas, eli onko ensikodilla kokemusta aran kissan kanssa toimimisesta tai kissan lääkitsemisestä. Huomioithan kuitenkin, että suurin osa yhdistyksen kissoista on arkoja ainakin alkuun, joten suoraan kesyjä tapauksia ensikodeissa näkyy harvemmin.

Yhdistys tarjoaa välineet ensikotina toimimiseen, kuten raapimispuut, hiekkalaatikot ja lelut. Yhdistys kustantaa hiekat, ruoat ja eläinlääkärikulut. Autamme myös kuljetuksissa. Neuvomme ja tuemme haastavissa tilanteissa ja etsimme vastauksia kissaa koskeviin kysymyksiin.

Ensikodin tärkein tehtävä on tarjota kotinsa, aikaa ja rakkautta kissalle. Lisäksi ensikodin velvollisuuksiin kuuluu raportoida kissan voinnista ja kuulumisista.

Mitä odotamme?

Ensikodin ihmisiltä toivomme
  • Luotettava ja vastuuntuntoinen: valmis ottamaan vastuun kissan hoidosta myös vaikeissakin tilanteissa ja tarvittaessa pyytää apua
  • Aikaisempaa kissakokemusta: kokemusta esimerkiksi kissan tarpeista, käyttäytymisestä ja ruokinnasta
  • Kiinnostusta ja innostusta oppia lisää
  • Kaikkien perheenjäsenten pitää olla halukkaita toimimaan ensikotina
  • Ethän ole allerginen kissoille?
Asuntoon liittyvät asiat
  • Asunnon koko olisi hyvä olla vähintään 35 neliötä: kissoille tulisi olla tilaa piiloutua ja ottaa etäisyyttä ihmiseen
  • Jos asunnossa on parveke, se pitää olla lasitettu/verkotettu tai kissan pääsy sinne estetty
  • Tuuletusikkunat tulee verkottaa tai lukita niin, että kissa ei mahdu ikkunan välistä
  • Meillä ei ole mitään tiettyä siisteysvaatimusta, mutta laki vaatii tietynlaista siisteyttä eläimen pitopaikalta: tilan on oltava kissalle turvallinen, eli ei myrkyllisiä kasveja, pieniä ja haitallisia esineitä, sähköjohtoja syötäväksi yms.
Asunnon muut eläimet
  • Mikäli asunnossa on muita eläimiä, pitää olla mahdollisuus eristää ensikotikissa(t) tutustuttamisen tai karanteenin ajaksi
    • Eristystilassa on ikkuna tai edes väliaikainen näkymä muualle asuntoon (esim. verkko-ovi)
    • Tilan on oltava rauhallinen, esimerkiksi kylpyhuoneen ollessa eristystilana vältettävä pyykinpesua samassa tilassa
    • Laki määrittää: vähimmäisneliömäärä 5 neliötä
  • Ensikodin omat lemmikit tulee olla terveitä (ei tarttuvia tauteja) ja rokotettuja: yhdistyksen kissat voivat olla sairaita tai vielä rokottamattomia
  • Tutustuttaminen pitää tehdä eläinten ehdoilla: sitä ei saa kiirehdittää ja siihen pitää varautua, että se voi viedä aikaa

Ensikotihakemus

Tällä hakemuksella haetaan sijaiskodiksi. Vain tätä kautta tulleet hakemukset käsitellään. Emme käsittele puutteellisia hakemuksia. Jos haluat adoptoida, täältä löydät kotia etsivät kissamme.

This is an application to be a foster home for homeless cats. Applications only using this form will be handled. Applications without required information will not be processed. If you are interested in to adopt, please see all the cats looking for their forever home from our ”Kissapörssi” page.